Рубрики
Иностранный язык

Урок английского языка по теме: «Дни недели»

Задачи урока: Практическая задача: семантизация новой лексики по теме «Дни недели», воспитательная задача: формирование у учащихся навыков парной работы на уроке, образовательная задача, социокультурный компонент. Обращение внимания учащихся на первый день недели англоязычных стран и в России (страноведческая справка). Развивающая задача: способствовать развитию мышления, зрительной памяти и компенсаторных явлений на базе данной темы.

0
Самолина Анастасия Валерьевна,
учитель английского языка
ГБОУ г. Москвы «Школа № 1909 имени Героя Советского Союза А.К. Новикова»,
a.samolina2015@yandex.ru

Задачи урока:

1. Практическая задача: семантизация новой лексики по теме «Дни недели».

2. Воспитательная задача: формирование у учащихся навыков парной работы на уроке.

3. Образовательная задача: социокультурный компонент. Обращение внимания учащихся на первый день недели англоязычных стран и в России (страноведческая справка).

4. Развивающая задача: способствовать развитию мышления, зрительной памяти и компенсаторных явлений на базе данной темы.

Сценарий урока

I. Речевая подготовка.

1) Организационный момент:

T: Hello, everyone. Sit down, please. How are you today, Kate?

P1: I am fine, thank you. And how are you?

T: I am fine too, thanks. I hope everyone is OK. Aren’t you? Wonderful.

2) Введение в ситуацию:

T: Oh, I am a bit absent-minded today. Could you help me? But do you know what day is it today? Oh, I see, you know it but you don’t know how to say it in English. I will help you. You say it in «четверг», so in English it is Thursday. And today we1ll learn how to say all the days of the week in English. But before it let’s prepare our organs of speech (tongues and mouth) for work.

3) Фонетическая зарядка:

a) T: I’ve got a new tongue- twister for you. Let’s read it and I will see how well we can do it. Will you read it, Mary?

б) P1 – чтение (диагностирующее).

На доске: The first Thursday of the month is the sixteenth.

в) модельное чтение:

T: Now listen to my reading. Pay attention to the way I pronounce it.

г) проверка понимания:

T: Can you translate it into Russian?

T: Look at the calendar of this month. (большая и крупная наглядная копия календаря на данный месяц на доске). Саn you tell me is it really so?

д) отработка звуков:

T: [s] – как змейки пошипели: Good.

T: Cl: [s] – a son, a song, a sport, a street, streets, six, sixteen, seven, seventeen, seventeenth.

T: [ ] высуньте кончик языка между зубами, подражайте летящей пчелке.

T: Cl: [ ] this, that, those, there weather, father, the first.

T: [ ] Теперь произнесем без звука. Very good. Thanks, thin, thick, think, Thursday, month, sixteenth.

T: Do you remember such numerals? Ordinals (перевод на русский язык — порядковые). So as a rule, we add «th» to the end of the numeral. You see – six-sixteenth, even-seventeenth.

T: OK, if I tell you 8, what is the ordinal numeral? Good. Now, if 4, 8, 79?
But what about 5? Excellent! But here we have the first, what is it? Very good! We remember about 1, 2 and 3- they have a bit different ordinals – the first, the second and the third (можно в качестве опоры на доску).

е) обучающее чтение:

T: Now let’s get back to our tongue-twister and read it after me.

1. T. — Cl. (по частям)

2. T. — Cl. (по целому предложению)

3. T. — Cl. (все хором), T- Rows.

ж) контролирующее чтение:

T: Now, who would like to read it?

P1, P2, P3.

II. Работа с лексическим материалом.

1) Could you tell me how many days of the week have we got?

2) OK, do you remember the order in which they go in Russia? Great. So Alice, will you help me? Ученики называют дни недели по-русски, учитель выставляет карточки на доске по-английски, отрабатывая с классом их произношение. Структура на доске: the… first/second/third… days of the week is… please, mind that we spell them in English with the capital letter. Do we have the same spelling in Russia?

3) What is common for all these words? — the part «day».

4) Социокультурный момент — обращаем внимание учащихся на первый день недели в англоязычных странах и в России (страноведческая справка).

5) OK, could you tell me what day comes after Tuesday? What day comes before Saturday? Splendid!

6) Now listen to my riddles. Try to guess THE DAY OF THE WEEK I AM SPEAKING ABOUT.

It comes after Wednesday and before Friday.

It comes after Sunday and before Tuesday, a lot of pupils don’t want to go to school after weekend.

7) And now let’s open our textbooks ex.3 p. 54, I would like you to work in pairs and put the days of the week in order. Try to agree whether you are going to put them as in English-speaking countries or as in Russia. You may start you explanation with: in Russia the first day of the week is…

8) Контроль выполнения задания.

1-ая пара: what is the sixth and the second? Проверили порядок. Учитель в момент проверки на доске вывешивает названия дней недели для двух систем.

9) When we want to say about our activities, that we do this or that thing and would like to tell about the day of the week as well, we use the preposition ON. I go to the gym on Tuesday. And in Russia we use «в понедельник, в пятницу», but in English we say ON Monday, on Sunday.

10) We are very busy each day if the week. I will tell you about the activities I do on different days. If you do the same, repeat after me. If you don’t, keep silent. I have breakfast at 7 on Monday.

11) Now work in pairs and tell your partner 3 things what you do on this and that day of the week. Your partner will tell us later about your activities. This table will help you to male your choice.

I/we have/has English on Monday.

He/she go/ goes for a walk Sunday.

11) Проверка, учащиесярассказываютосвоемпартнере.

12) In calendars and timetables we use abbreviations (сокращения). Do you know what they stand for? Great! Ex. 5 (b) p. 55.

Учитель раздает «time charts» с обозначенными сокращениями дней недели, отдельно список дел (действий из пункта 7.8).

I know that you are very busy, you attend different hobby and sport clubs during the week. Now let’s have a look at the activities we may do.

(Have an English class, meet friends, go to the sport center, visit grandparents, go for a walk, come home late).

So, try to fill in the timetable with the activities you do each day of the week. It will help you not to forget about them. But please, leave out Sunday and Saturday. Учащиеся накладывают карточки с действиями на соответствующее пустое поле в расписании.

13) Now, I hope you’ve done that, Nick. I know you attend the hockey club. When do you go there?

III. Завершение урока.

1) Подведение итогов:

T: Well done. So, today we have learnt how to name the days of the week in English and how to tell about the activities we do on these days. I liked the way you worked today.

T: выставление отметок + успешное оценивание.

2) Домашнее задание:

T: I guess in order to remember the right spelling of the days of the week we’ll do ex.4 p.55 and I think you would like to complete the timetable with your activities for Saturday and Sunday. And next time, please, be able to tell us what you do on these days. We will choose the best activities for the weekend.

T: The lesson is over. You may be free.

Список литературы:

1. Афанасьева О.В. Английский язык: учеб. для VI кл. шк. c углубл. изучением англ. яз./ Под ред. О.В. Афанасьева, И.В. Верещагина. 12-е изд. М.: Просвещение, 2008..

Мнение редакции может не совпадать с мнением авторов.

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.

0

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.